باید کودک را به مظاهر عمل و تکرار در این ظاهر انس دهیم تا باطن او شکل
گیرد. تجارب و تعالیم علمی نشان داده اند، که حتی عمل ریایی در صورت تکرار
در فردی تثبیت میشود. پس از تثبیت، میتوان یک عمل ریایی را به صورت واقعی
و بی ریا درآورد; به شرط اینکه نیت عمل را عوض کند.
این روش، بویژه
درباره کودک مؤثر است. مثلاً، ممکن است کودک یا نوجوانی از طرف امام جماعت
تشویق شود و خاطرهی خوشی در ذهنش شکل بگیرد. لذا، وی مدتی به خاطر همین
تشویق، به مسجد میرود. پس از مدتی، جاذبههای معنوی مسجد و حالات نماز
گزاران به هنگام نماز، این فرد را مجذوب خود میکند و او را فردی مذهبی بار
میآورد.
این گونه، ما کودک را به تکرار ظاهر در عبادت سوق میدهیم، تا زمینه برای انس به عبادت، تثبیت عمل و ایجاد عادت، در او فراهم آید
پیامبر
اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم ـ، بزرگ مربی مکتب اسلام، در زمینهی
آموزش نماز و تکرار آن برای نوهی گرامی شان، حضرت امام حسین علیه السلام
چنین رفتاری داشتند:
«روزی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلّم قصد
خواندن نماز را داشتند. امام حسین علیه السلام در کنار جد بزرگوارشان بودند
و قصد همراهی با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم را داشتند.
پیامبر صلی
الله علیه و آله و سلّم تکبیر گفتند، ولی امام حسین علیه السلام نتوانستند
آن را تکرار کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم تکبیر دوم، سوم،
چهارم، پنجم و ششم را گفتند. بالاخره، در هفتمین بار، تکبیر امام حسین علیه
السلام صحیح ادا شد و نماز آغاز گردید».
این شیوه رفتار نبی مکرم اسلام
صلی الله علیه و آله و سلّم ـ، میتواند الگو و روش خوبی برای والدین و
مربیان باشد. آنان باید همانند پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و
آله و سلّم ـ، مراحل رشد کودک را در نظر بگیرند و سعی کنند با صبر و حوصله،
به نیاز فطری کودکان پاسخ مناسب بدهند.
هنر بزرگ والدین و مربیان این
است که دنیای کودک را درک نمایند و بدانند که برخی از مسائل که ممکن است
برای بزرگسالان خسته کننده باشد، برای کودکان لذت بخش است.
کودک از
تکرار مکررات همچون خواندن و ذکر مکرر قصهها و داستانها اصلاً خسته
نمیشود. اگر بیان این داستانها با صوت خوش و ریتم و آهنگ مطلوب باشد،
کودک کاملاً مجذوب و علاقمند میشود. در این باره، مادران بخوبی میدانند
که بعضی قصهها را صدها بار تکرار ...