آموزشهای لازم برای یک مسلمان ( وضو. نماز. غسل. ...
نمازهاى واجب
نماز واجب شش گونه اند:
۱.نمازهاى يوميّه
۲. نماز آيات
۳. نماز ميّت
۴. نماز طواف واجب خانه كعبه (مانند نماز طواف در عمره تمتّع و عمره مفرده، و نماز طواف در حجّ تمتّع و نماز طواف نساء)
۵. نماز قضاى پدر كه بر پسر بزرگتر واجب است، و همين طور مادر بنابر احتياط واجب.
۶. نمازى كه به واسطه اجاره و نذر و قسم و عهد واجب مى شود.
نمازهای واجب يوميه
نمازهاى واجب يوميّه پنج است: ظهر و عصر; هركدام چهار ركعت. مغرب، سه ركعت. عشا، چهار ركعت صبح، دو ركعت. در سفر بايد نمازهاى چهار ركعتى را با شرائطى كه گفته مى شود دو ركعت خواند.
وقت نماز صبح
نزديك اذان صبح از طرف مشرق، سفيده اى رو به بالا حركت مى كند كه آن را فجر اوّل گويند وقتى كه آن سفيده در طرف مشرق و افق پهن و گسترده مى شود آن را فجر دوّم گويند كه اوّل وقت نماز صبح است و آخر وقت نماز صبح موقعى است كه آفتاب بيرون مى آيد.
وقت نماز ظهر و عصر
اگر چوب يا چيزى مانند آن را، راست در زمين هموار فرو برند صبح كه خورشيد بيرون مى آيد سايه آن به طرف مغرب مى افتد و هرچه آفتاب بالا مى آيد اين سايه كم مى شود و در شهرهاى ما در اوّل ظهر شرعى به آخرين درجه كمى مى رسد و ظهر كه گذشت سايه آن به طرف مشرق برمى گردد و هرچه خورشيد رو به مغرب مى رود، سايه زيادتر مى شود. بنابراين وقتى سايه به آخرين درجه كمى رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت، معلوم مى شود ظهر شرعى شده است. ولى در بعضى شهرها مثل مكّه كه گاهى موقع ظهر سايه به كلّى از بين مى رود بعد از آنكه سايه دوباره پيدا شد، معلوم مى شود ظهر شده است.
چوب يا چيز ديگرى را كه براى معيّن كردن ظهر به زمين فرو مى برند شاخص گويند.
نماز ظهر و عصر هركدام وقت مخصوص و مشتركى دارند: وقت مخصوص نماز ظهر از اوّل ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد. و وقت مخصوص نماز عصر موقعى است كه به اندازه خواندن نماز عصر، وقت به مغرب مانده باشد كه اگر كسى تا اين موقع نماز ظهر را نخوانده، نماز ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند. و مابين وقت مخصوص نماز ظهر و وقت مخصوص نماز عصر، وقت مشترك نماز ظهر و نماز عصر است، و اگر كسى در اين وقت اشتباهاً نماز ظهر يا عصر را به جاى ديگرى بخواند، نمازش صحيح است.
وقت نماز مغرب و عشاء
مغرب موقعى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى شود از بالاى سر انسان بگذرد.
نماز مغرب و عشا هركدام وقت مخصوص و مشتركى دارند:
وقت مخصوص نماز مغرب از اوّل مغرب است تا وقتى كه از مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز بگذرد بنابراين اگر كسى مسافر باشد و تمام نماز عشا را سهواً در اين وقت بخواند نمازش باطل است. و وقت مخصوص نماز عشا موقعى است كه به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد كه اگر كسى تا اين موقع نماز مغرب را عمداً نخوانده باشد بايد اوّل نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند.
و بين وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا وقت مشترك نماز مغرب وعشا است كه اگر كسى در اينوقت اشتباهاً نمازعشا را پيش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود نمازش صحيح است و بايد نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد.
نماز آيات
نماز آيات به واسطه چهار چيز واجب مى شود: اول : گرفتن خورشيد، دوم : گرفتن ماه ، اگر چه مقدار كمى از خورشيد و ماه گرفته شود و كسى هم از آن نترسد. سوم : زلزله اگر چه كسى هم نترسد. چهارم : رعد و برق و بادهاى سياه و سرخ و مانند اينها، در صورتى كه بيشتر مردم بترسند.
نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد. دستور آن نيز اين است كه انسان بعد از نيت تكبير بگويد و يك حمد و يك سوره تمام بخواند و به ركوع برود و سر از ركوع بردارد و دوباره يك حمد و يك سوره بخواند. باز به ركوع برود تا پنج مرتبه ، بعد از بلند شدن از ركوع پنجم ، دو سجده نمايد و برخيزد. ركعت دوم را هم مثل ركعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
همچنين مى تواند به جاى خواندن سوره تمام ، يك سوره را پنج قسمت كند و يك آيه يا بيشتر از آن را بخواند و به ركوع برود و سر بردارد و بدون اين كه حمد بخواند، قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به ركوع برود؛ همين طور تا پيش از ركوع پنجم سوره را تمام نمايد.
آداب نماز آيات عبارتند از:
1 - در نماز آيات مستحب است كه به جاى اذان و اقامه ، سه مرتبه به قصد اميد ثواب ، بگويد: ((الصلاة ))
2 - مستحب است كه نمازگزار بعد از ركوع پنجم و دهم بگويد: ((سمع اللّه لمن حمده ))
3 - مستحب است نمازگزار پيش از هر ركوع و بعد از آن تكبير بگويد؛ ولى بعد از ركوع پنجم و دهم ، گفتن تكبير مستحب نيست.
4 - مستحب است كه انسان پيش از ركوع دوم ، چهارم ، ششم ، هشتم و دهم ، قنوت بخواند و اگر فقط يك قنوت ، پيش از ركوع دهم بخواند كافى است .
5 - مستحب است كه حمد و سوره نماز آيات به (بلند) خوانده شود..
6 - در نماز آيات مخصوصا براى كسوف خورشيد مستحب است كه انسان نمازش را طول بدهد.
7 - مستحب است كه در نماز آيات خصوصا در كسوف خورشيد، سوره هاى طولانى مانند يس ، روم و كهف و امثال آن خوانده شود.
8 - مستحب است كه نمازگزار بعد از نماز آيات تا باز شدن قرص ، در محل نماز بنشيند و مشغول دعا و ذكر شود.
9 - اگر تا باز شدن قرص وقت است مستحب است كه نماز را دوباره خواند.
10 - مستحب است كه نماز آيات به جماعت خوانده شود.
11 - براى قضاى نماز آيات ، مستحب است كه نمازگزار غسل كند..
نماز میت
خواندن نماز میت بر هر مسلمانی (و هر کسی که در حکم مسلمان است) در صورتی که شش سال او تمام شده باشد، واجب است. نماز میت را باید پس از غسل کردن میت و حنوط و کفن کردن او خواند و اگر نماز میت پیش از اینها یا در بین اینها خوانده شود کفایت نمیکند.
برای کسی که میخواهد نماز میت بخواند، لازم نیست شرایط لازم در نماز مانند طهارت بدن و لباس و غیره را دارا باشد یعنی کسی که میخواهد نماز میت بخواند، لازم نیست با وضو یا غسل یا تیمم باشد و بدن و لباسش پاک باشد و اگر لباس او غصبی هم باشد اشکال ندارد. اگر چه بهتر آن است که تمام چیزهایی را که در نمازهای دیگر لازم است رعایت کند.
آنچه در نماز میت واجب است، عبارتند از:
1- قیام: یعنی کسی که نماز میت میخواند باید ایستاده نماز را به جا بیاورد مگر آنکه قادر به قیام نباشد.
2- نیت و قصد قربت: یعنی در موقع نیت میت را معین نماید و نماز را به قصد قربت بخواند.
3- استقبال قبله: کسی که بر میت نماز میخواند، باید رو به قبله باشد و واجب است میت را مقابل او به پشت بخوابانند به طوری که سر میت به طرف راست نمازگزار و پای او به طرف چپ نمازگزار باشد؛
4- تکبیرات پنجگانه: و این که این تکبیرات و دعاهای پشت سر آنها را به طوری به دنبال هم بخواند که نماز از صورت نماز خارج نشود و موالات آن حفظ گردد.
از میان واجبات ذکر شده، نیت و قیام برای فرد قادر و تکبیرات رکن نماز میت هستند و بقیه واجبها غیر رکن هستند.
نماز میت پنج تکبیر دارد؛ به این صورت که لازم است نمازگزار پس از تکبیر اول شهادتین بگوید و پس از تکبیر دوم صلوات بر محمد و آل وی بفرستد و پس از تکبیر سوم برای مؤمنین و مؤمنات دعا کند و بعد از تکبیر چهارم برای میت دعا نماید و به دنبال آن تکبیر پنجم را بگوید و به این ترتیب نماز میت اقامه میشود. البته نمازگزار هر چه قدر در دعاهای نماز جهد بیشتری داشته باشد، و دعا بیشتر نماید و نمازش را با تفصیل بیشتری به جای آورد فضیلت افزونتری خواهد داشت. با توجه به آنچه گفته شد، اگر نماز گزار پنج تکبیر به ترتیب زیر بگوید کافی است:
ابتدا نیت کند و تکبیر اول را بگوید و پس از آن بگوید:
«اشهد ان لا اله الا الله وأن محمداً رسول الله»؛ بعد تکبیر دوم را بگوید و پس از آن بگوید: «اللهم صل علی محمد وآل محمد»؛ بعد تکبیر سوم را گفته و پس از آن بگوید: «اللهم اغفرللمؤمنین والمؤمنات»؛ بعدتکبیر چهارم را گفته و پس از آن بگوید: «اللهم اغفر لهذا المیت» و اگر میت زن باشد، بگوید: «اللهم اغفر لهذه المیت»؛ و به دنبال آن تکبیر پنجم را بگوید.
نکته دیگر در اقامه نماز میت این است که نماز میت را میتوان به صورت افرادی یا جماعت خواند و دیگر این که برای چند میت میتوان به صورت مجموع یک نماز میت اقامه کرد که طبیعی است در این صورت مرجع ضمایر و نیت اقامه نماز را باید به مجموع میتها در نظر بگیرند
نماز طواف واجب خانه كعبه
يكى از اعمال عمره و حج ، طواف است ، يعنى هفت دور گشتن به دور خانه خدا با شرايطى كه در مناسك حج آمده است ، بعد از تمام شدن
طواف بايد فورا ( بين آن دو فاصله نشود و تأخير در حدّ متعارف مانعى ندارد) دو ركعت نماز به نيت نماز طواف مثل نماز صبح در كنار مقام ابراهيم بخوانند و نبايد بين نماز وطواف فاصله بيفتد يا در جاى ديگرى غير از مقام ابراهيم خوانده شود
بلند يا آهسته خواندن نماز طواف، جائز است و در آن خواندن هر سوره اى نيز جائز است هر چند مستحب است در ركعت اول بعد از حمد، سوره توحيد و در ركعت دوم «قل يا أيّها الكافرون» خوانده شود .
در نماز طواف و نيز ساير نمازها ی مربوطه ، جلوتر بودن يا برابر ايستادن زن و مرد در نماز، به صحت نماز ضرر نمى زند.
نماز قضاى پدر ومادر
پس از مرگ پدر يا مادر بر پسر بزرگتر او واجب است نماز و روزه هايى را كه پدر يا مادر به خاطر عذرى بجا نياورده باشد، آن نماز و روزه ها را قضا كند.
اگر پسر بزرگتر نمى داند كه از پدر يا مادرش نماز و روزه اى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.
بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايى كه والدين بر اثر عذر شرعى ترك كرده و موفّق بر قضاى آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه اى ندارد. مگر اينكه وصيّتى كرده باشند كه مطابق آن بايد عمل كرد. هر چند در صورت امكان شايسته است فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام كنند.
قضاى نماز و روزه پدر كه بر پسر بزرگ واجب است، با فوت وى پس از فوت پدرش، بر پسر و يا برادر او واجب نمىشود.
نمازى كه به واسطه اجاره، نذر، قسم و عهد واجب مىشود
اگر كسى براى به جا آوردن نمازهاى فوت شده ميّتى اجير شود، يا براى انجام نمازى نذر و عهد كرده و يا قسمى ياد كرده در اين صورت واجب است آنها را به جا آورد. تعداد ركعات هم بستگى دارد كه هنگام نذر، اجاره، قسم و يا عهد، چند ركعت در نظر گرفته شده است.
نماز جماعت در روایت
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :من صلى خلف عالم فكانما صلى خلف رسول الله ؛
كسى كه پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند كسى است كه پشت سر پیغمبر خدا نماز خوانده است .
(بحارالانوار، ج 88، ص 119)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :صلاه الرجل فى جماعه خیر من صلاته فى بیته اربعین سنه . قیل : یا رسول الله !صلوه یوم ؟ فقال : صلوه واحده ؛
نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازى كه چهل سال در خانه خوانده شود. عرض كردند: یا رسول الله ! نماز یك روز؟ حضرت فرمود: بلكه یك نماز.
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من صلى اربعین یوما جماعه یدرك التكبیره الاولى ، كتب له برائتان برائه من النار و برائه من النفاق ؛
كسى كه نماز خود را با جماعت و با درك تكبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براى او مقرر مى سازد:
1 - برائت از آتش دوزخ .
2 - برائت از نفاق .
(بحارالانوار، ج 88، ص 4)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:لان اصلى الصبح فى جماعه احب الى من ان اصلى لیلتى حتى اصبح ؛
اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر از عبادت و شب زنده دارى تا صبح است .
(كنزالعمال ، ج 8، حدیث 22792)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:اذا سمعت الاذان فات ولو حبوا؛
هنگامى كه اذان نماز را شنیدى ، هرچه سریعتر به مسجد بیا، گرچه سینه خیز باشد.
(كنزالعمال ، ج 7، ص 548)
قال ابوالحسن موسى بن جعفر - علیه السلام -:ان الصلوه فى الصف الاول كالجهاد فى سبیل الله - عز و جل - ؛
نماز خواندن در صف اول ، مانند جهاد در راه خداست .
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387)
عن ابى جعفر - علیه السلام - قال : قال على - علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر عله فلا صلاه له ؛
هركس كه صداى اذان جماعت را بشنود و بدون هیچ عذرى پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نیست ).
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 375)
عن الرضا - علیه السلام -:انما جعلت الجماعه لئلا یكون الاخلاص و التوحید و الاسلام و العباده لله الا ظاهرا مكشوفا مشهورا؛
نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و یگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشكار، باز و ظاهر باشد.
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 372. بحارالانوار، ج 88، ص 12)
آداب نماز جماعت
1- به نماز جماعت اهميت بدهيد ترك نماز جماعت ،اگر از روي بي احترامي باشد،جايز نيست.
2- با خاطر ايرادات جزيي امام جماعت، نماز جماعت را ترك نكنيد.
3- در هر حال نماز جماعت تشكيل دهيد: حتي با دوستان و اهل خانواده
4- هيچ گاه نماز جماعت را به بهانة درس و كار و... ترك نكنيد.
5- هيچ وقت به اميد اینكه در نماز فردي حال بهتر و حضور قلب بيشتري داريد ،نماز جماعت را ترك نكنيد.
6- بهتر است قبل از اذان براي جماعت اماده شده باشيد
7- (اطرافيان خود را براي شركت در نماز جماعت تشويق كنيد ( با قول و عمل)
8- چنانچه قبل از اقامة جماعت نماز را فرادي خوانديد بهتر است دوباره نماز را با جماعت بخوانيد
9- براي شركت در نماز جماعت بهترين لباسهاي خود را بپوشيد، و عطر بزنيد.
10-پيش از حضور در جماعت، بوي بد لباس و اعضاي بدن خود را از بين ببريد.
11-سعي كنيد از ابتدا به جماعت برسيد ؛تا فضيلت و ثواب تمام آنرا درك كنيد.
12- هيچگاه با اصرار از ديگران نخواهيد كه در بين صفوف به شما جا دهند.
13-در صف نماز جماعت صفها را منظم تشكيل دهيد.
14- هيچگاه نسبت به ايستادن در كنار افراد ضعيف و فقير تكبر نكنيد.
15- مراقب باشيد، به جهت شرور و تكبر، در صفهاي جلو نايستيد و براي ريا در صفهاي عقب قرارنگيريد.
16-پاي خود را روي جانماز و مهر ديگران نگذاريد.
17-متوجه نماز خود باشيد و از توجه ديگران و اعمالشان خودداري كنيد.
18-در اعمال نماز جماعت زياد از امام جماعت عقب نيفتيد.
19- صداي خود را به دري بلند نكنيد كه مزاحم ديگران بوده و تمركزشان را به بزند.
20- براي رسيدن به ثواب بيشتر، زود تكبير گفته و اقتدا كنيد.
21- هر گاه خواستيد در حال ركوع اقتدا كنيد، براي خبر كردن امام جماعت يكبار تكبير گفتن كافي است آنرا تكرار نكنيد و آية صبر و ....نخوانيد.
22- در خواندن دعاهاي پس از نماز ؛با ديگران هم صدا و هماهنگ باشيد.
23- پس از اتمام نماز،با برادران ديني احوالپرسي كرده و جوياي احوال غائبين باشيد.
24- هيچگاه از امام جماعت درخواست نكنيد كه سرعت نماز را به دلخواه شما تنظيم كند.
25- در وقت ورود و خروج، مراقب باشيد پاي خود را روي كفش ديگران نگذاريد.
26- مستحب است بعد از گفتن قد قامت الصلوه از طرف امام جماعت ،مأمومين برخيزيد.
27- اگر در صفهاي جماعت جا باشد ،مكروه است انسان تنها بايستد.
28- مكروه است مأموم ذكرهاي نماز را طوري بگويد كه امام جماعت بشنود.
29- پيامبر اكرم(ص) فرمودند:يك نماز جماعت بهتر است از چهل سال نماز فرادي در خانه.
30- شركت در نماز جماعت براي هر كس مستحب است به ويژه براي همسايه مسجد.
31-مستحب است كه انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند.
32- نماز جماعت، هر چند اول وقت خوانده نشود،از نماز فرادي اول وقت بهتر است.
33- نماز جماعتي كه مختصر خوانده ميشود،از نماز فرادايي كه طول بدهد بهتر است.
34- امام يا مأموم ميتوانند نمازي را كه به جماعت خوانده دوباره به جماعت بخوانند،در صورتي كه جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشند.
35-فاصلة امام و مأموم و فاصلة صفها زياد نبايد باشد.
36- كسي كه ايستاده نماز ميخواند، نميتواند به كسي كه نشسته يا خوابيده نماز اقتدا كند.
37-مستحب است امام در وسط صف بايستد و اهل علم ،كمال و تقوي در صف اول بايستند.
نماز شب
فضیلت نماز شب
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائكه». بحار الانوار ، ص 161.
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -ان العبد اذا تخلى بسیده فى جوف اللیل المظلم و ناجاه اثبت الله النور فى قلبه
هنگامى كه بنده اى در دل شب تاریك با خداى خود خلوت كرده و با او مناجات كند، خدا قلب او را نورانى خواهد ساخت . (میزان الحكمه ، ج 5، ص 419).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -ما اتخذ الله ابراهیم خلیلا - علیه السلام - الا لاءطعامه الطعام و صلوته باللیل و الناس نیام
خداوند ابراهیم (ع ) را به مقام خلیلى خود برنگزید، مگر به دو چیز: اول این كه مردم را اطعام مى كرد و دیگر این كه هنگامى كه مردم در خواب بودند، نماز مى خواند. (بحارالانوار، ج 74 ص 282، میزان الحكمه ، ج 5 ص 417).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -علیكم بصلاه اللیل فانها سنه نبیكم و داءب الصالحین قبلكم و مطرده الداء عن اجسادكم
نماز شب را به پا دارید، زیرا نماز شب سنتى است از پیامبرتان رسول الله (ص ) و رسم صالحان و پاكانى است كه قبل از شما بودند نماز شب موجب طرد و دفع بلا و دردها و بیمارى ها از بدن شما مى باشد. (تفسیر صافى ، ص 265، ثواب الاعمال ، ص 96).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -اذا ایقظ الرجل اهله من اللیل توضیا و صلیا كتبا من الذاكرین الله كثیرا و الذاكرات
هرگاه مردى همسر خویش را در نیمه هاى شب بیدار كند و با هم وضو بسازند و به نماز بایستند، آنان از ذاكرانى ، كه خداوند - تبارك و تعالى - بسیار یاد مى كنند، محسوب مى گردند. (میزان الحكمه ، ج 5، ص 418).
عن النبى -صلى الله علیه وآله -الركعتان فى جوف اللیل احب الى من الدنیا و مافیها
دو ركعت نماز در دل شب نزد من ، از دنیا وآنچه كه در آن است ، محبوبتر است . (وسائل الشیعه ، ج 5، ص 276).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -صلوه اللیل سراج لصاحبها، فى ظلمه القبر
نماز شب چراغى است در تاریكى قبر. (بحارالانوار، ج 87، ص 161).
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -ان الله یباهى بالعبد یقضى صلوه اللیل بالنهار یقول : ملائكتى عبدى یقضى ما لم افترضه علیه الشهدوا انى قد غفرت له
همانا خداوند مباهات مى كند به بنده اى كه نماز شب را در روز قضا كند و مى فرماید: اى فرشتگان من ! بنده من قضا مى كند چیزى را كه من براو واجب نكرده ام گواه باشید كه من او را آمرزیدم . (بحارالانوار، ج 87، ص 202).
سئل على بن الحسین - علیه السلام -ما بال المجتهدین باللیل من احسن الناس وجها؟ قال : لأنهم خلوا بالله فكساهم الله من نوره
از امام زین العابدین (ع ) سؤ ال كردند: چرا صورت اهل نماز شب از طراوت و زیبایى ویژه اى برخوردار است ؟ آنحضرت پاسخ داد: از این جهت كه آنان با خداوند خویش خلوت كرده اند و خداوند نیز آنان را بانور خود پوشانده است . (علل الشرایع ، ص 366، بحارالانوار، ج 87، ص 159).
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیكو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می كند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد» بحار الانوار، ج 87، ص 153.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «در خانه هایی كه نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان هم چون ستاره درخشانند». وافی، ج 2، ص 23.
قال الصادق - علیه السلام -شرف المؤ من صلاته باللیل
شرف مومن به نماز شب او است . (بحارالانوار، ج 87، ص 141).
عن ابى عبدالله - علیه السلام - قال :من قدم اربعین رجلا من اخوانه فدعا لهم ثم دعا لنفسه ، استجیب له فیهم و فى نفسه
امام صادق (ع ) فرمود: كسى كه در قنوت نماز وتر براى چهل مؤ من وسپس براى خود دعا كند، خداوند دعاهاى وى را مستجاب گرداند. (وسائل الشیعه ، ج 4، باب 45).
قال الصادق - علیه السلام -صلاه المؤمن باللیل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار
نماز شب گناهانى را كه مؤ من در روز مرتكب شده است ، از بین مى برد. (ثواب الاعمال ، ص 100).
عن الرضا - علیه السلام -رضوان الله الصلوه باللیل
نماز شب ، رضوان (خشنودى ) خدا را به همراه دارد. (من لایحضره الفقیه ، ج 1 ص 412)
كیفیت نماز شب
نماز شب مجموعاً یازده ركعت است:
1. هشت ركعت آن، كه دو ركعت، دو ركعت، مانند نماز صبح خوانده می شود و چهار دو ركعتی آن به نیت نماز شب می باشد.
2. دو ركعت نماز شفع: بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره «ناس» و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره «فلق» خوانده شود.
3. یك ركعت نماز وتر: بعد از حمد سه بار سوره «توحید» و یك بار سوره «فلق» و یك بار سوره «ناس» بخوانیم و میتوان یك سوره تنها خواند، سپس دستها را برای قنوت به سوی آسمان بالا می بریم و حاجات خود را از خدا می خواهیم.
و برای چهل مؤمن دعا می كنیم.
و طلب مغفرت می كنیم و هفتاد مرتبه می گوییم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه».
از پروردگار خود طلب آمزرش و مغفرت می كنیم و به سوی او بازگشت می نمایم.
آن گاه 7 بار می گوییم «هذا مقامُ العائذٍٍِ بكَ منَ النّارِ»؛ این است مقام كسی كه از آتش قیامت به تو پناه می برد. و بعد از آن 300 مرتبه می گوییم: «العفو» و سپس می گوییم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّكَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم». رساله نوین، ج 1، ص 170.
احكام نماز شب
1. هشت ركعت به نیت نماز شب و سپس دو ركعت نماز شفع و آن گاه یك ركعت نماز وتر، كه با فضیلت ترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو ركعت شفع برتر از وتر است.
2. برای نماز شب می توان به نماز شفع و وتر اكتفا كرد، بلكه هنگام تنگی وقت می توان تنها به نماز وتر اكتفا نمود.
3. وقت نماز شب از نیمه شب تا فجر صادق است، و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب می شود. و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیكیهای فجر است. تحریر الوسیله، ج 1، ص 136
4. جایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر می خواهد نشسته بخواند بهتر آن است كه هر دو ركعت نشسته را یك ركعت ایستاده حساب كند. بنابراین باید هشت بار دو ركعت نشسته و هر دو ركعت به یك سلام كه جمعاً شانزده ركعت می شود به نیت نماز شب بخواند و دوباره دو ركعت هر دو ركعت به یك سلام به نیت نماز شفع و دو بار یك ركعت هر یك ركعت به یك سلام به نیت نماز وتر، ولی در حال اضطرار و مریض همان یازده ركعت كفایت می كند.
5. شخص مسافر می تواند نماز شب را پیش از نیمه شب بخواند.
6. جوانی كه می ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود می تواند نماز شب را پیش از نیمه شب بخواند.
7. كسانی كه برای خواندن نماز شب بعد از نیمه شب عذری دارند مانند پیرمردان و یا كسی كه از سرد شدن هوا می ترسد و یا از جنب شدن در خواب می ترسد... می توانند نماز شب را قبل از نیمه شب بخوانند.
8. خواندن سوره در ركعتهای نماز شب لازم نیست و می تواند فقط به خواندن سوره حمد اكتفا كند. هم چنین قنوت در ركعتهای دوم مستحب است و می تواند بدون قنوت بخواند.
9. نماز وتر یك ركعت است و می شود آن را بدون قنوت به جا آورد.
10. لازم نیست همه یازده ركعت را در یك مجلس بخواند، بلكه می تواند در دو سه نوبت بخواند، بلكه تفریق افضل است، همان طور كه رسول خدا تهجد می كرد.
11. مستحب است كه نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده اش كسی می خواهد برای به نماز شب برخیزد بیدار شود، چنان چه در روایت است و شهید و دیگران نیز تصریح به استحباب جهر نموده اند.
بدیهی است كه استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است كه امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند. كتاب شمع سحر، شب مردان خدا، مفاتیح الجنان.
نماز چهارده معصومعلیهم السلام
1. نماز حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ
نماز حضرت دو ركعت است. در هر ركعت بعد از حمد پانزده مرتبه سوره قدر، و در هر یك از ركوع و بعد از سر برداشتن از آن و در سجود و بعد از سر برداشتن از آن و در سجده دوم و بعد از سر برداشتن از آن پانزده مرتبه سوره قدر را بخواند، بعد از آن ركعت دوم را مثل ركعت اولی انجام دهد.
اگر چنین كند منصرف شود، در حالی كه مابین او و خداوند گناهی نماند، مگر این كه بخشیده شود و هر چه را كه طلب كرده به او بدهند.
و مستحب است بعد از آن دعا بخواند كه در مفاتیح ذكر شده است.
2. نماز حضرت علی ـ علیه السّلام ـ
و آن چهار ركعت است به دو تشهد و دو سلام. در هر ركعت بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحید خوانده می شود.
از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ روایت كرده اند كه فرمود: «كسی كه این نماز را به جا آورد از گناهان بیرون آید مانند روزی كه از مادر متولد شده باشد و حاجتهای او برآورده شود».
3. نماز حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ
نماز حضرت دو ركعت است، در ركعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید می خواند و بعد از فارغ شدن از نماز تسبیحات حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را انجام می دهد.
و وارد شده كه این افضل نمازهای مستحبی است و در اول شب ذی الحجه مؤكد است.
نماز دیگر: چهار ركعت نماز كند به دو سلام بخواند در ركعت اول بعد از حمد «توحید» پنجاه مرتبه و در ركعت دوم بعد از حمد «و العادیات» پنجاه مرتبه و در ركعت سوم بعد از حمد «اذا زلزلت» پنجاه مرتبه و در ركعت چهارم بعد از حمد «اذا جاء نصرالله» پنجاه مرتبه.
4. نماز امام حسن ـ علیه السّلام ـ
نماز امام حسن ـ علیه السّلام ـ در روز جمعه و آن چهار ركعت است مثل نماز امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ .
نماز دیگر: در روز جمعه و آن نیز چهار ركعت است در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید بیست و پنج مرتبه.
5. نماز امام حسین ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت امام حسین ـ علیه السّلام ـ چهار ركعت است، در هر ركعت سوره فاتحه پنجاه مرتبه و سوره توحید پنجاه مرتبه، و در ركوع فاتحه و توحید هر یك ده مرتبه، و چون از ركوع سر بردارد هر یك را ده مرتبه، و هم چنین دو سجده اولی و در بین دو سجده و در سجده دوم هر یك ده مرتبه، و چون از چهار ركعت فارغ شدی و سلام گفتی این دعا بخوان: «اللّهمّ انت الّذی استجبت لآدم و حوّاء...» تا آخر دعا كه فی الجمله طولانی است.
6. نماز امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ
نماز امام سجاد ـ علیه السّلام ـ چهار ركعت است، در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید صد مرتبه.
نماز دیگر: كه بنا به روایت قطب راوندی دو ركعت است، در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه آیه الكرسی خوانده می شود.
7. نماز حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است در هر ركعت حمد یك مرتبه و «سبحان الله و الحمد للّه و لا اله الّا الله و الله اكبر» صد مرتبه.
8. نماز حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است در هر ركعت حمد یك مرتبه و آیه «شهد اللهُ...» صد مرتبه.
نماز دیگر: چهار ركعت است، در هر ركعت بعد از حمد صد مرتبه تسبیحات اربعه خوانده می شود.
9. نماز امام كاظم ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت كاظم ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است، در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید دوازده مرتبه. دعای آن حضرت در مفاتیح الجنان ذكر شده است.
10. نماز امام رضا ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ شش ركعت است، در هر ركعت حمد یك مرتبه و بعد از حمد «هل اتی علی الإنسان...» ده مرتبه. دعای آن حضرت در مفاتیح الجنان ذكر شده است.
11. نماز حضرت جواد ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت جواد ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است، و در هر ركعت حمد یك مرتبه و توحید هفتاد مرتبه. دعای آن حضرت در مفاتیح الجنان ذكر شده است.
12. نماز حضرت هادی ـ علیه السّلام ـ
نماز حضرت هادی ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است، در ركعت اول سوره حمد و یس و در ركعت دوم سوره حمد و الرحمن.
نماز دیگر: دو ركعت است در هر ركعت بعد از حمد، هفتاد مرتبه سوره توحید.
13. نماز امام حسن عسكری ـ علیه السّلام ـ
نماز امام حسن عسكری ـ علیه السّلام ـ چهار ركعت است، در دو ركعت اول بعد از حمد پانزده مرتبه سوره زلزلت، و در دو ركعت آخری بعد از حمد پانزده مرتبه سوره توحید.
14. نماز حضرت صاحب الزمان ـ علیه السّلام ـ
نماز امام زمان ـ علیه السّلام ـ دو ركعت است، در هر ركعت حمد را یك مرتبه بخواند و «ایّاك نعبد و ایّاك نستعین» را صد مرتبه مكرر كند، بعد از آن حمد را تمام كند و سوره توحید را یك مرتبه بخواند. سپس دعای فرج را بخواند «اللّهمّ عظم البلاء و برحَ الخفاء...».
منبع: مفاتیح الجنان، ص 78
نماز جعفر طیّار(ره)
این نماز بسیار مهم و ارزشمند است که با سندهاى فراوانى نقل شده است و براى آمرزش گناهان و برآمدن حاجات بسیار مؤثّر است(1) و نام دیگر این نماز «نماز تسبیح» است و شیعه و اهل سنّت آن را با روایات متواتر نقل کرده اند.(2) و افضل اوقات آن صدر نهار جمعه است. وجه نام گذارى آن به نماز جعفر این است که در آن هنگام که جعفر بن بى طالب (برادر امیر مؤمنان(علیه السلام)) از هجرت حبشه به مدینه بازگشت و به حضور رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رسید، آن حضرت بسیار خوشحال شد و میان دو چشمان جعفر را بوسید و فرمود: اى جعفر! آیا به تو هدیه اى بدهم؟! عرض کرد: آرى یا رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)! مردم گمان کردند، که حضرت مى خواهد طلا یا نقره به او ببخشد، آن حضرت(صلى الله علیه وآله)فرمود: عملى را به تو بیاموزم که اگر هر روز یا هر ماه و یا هر سالى یک بار به انجامش توفیق یابى، امید است که خداوند گناهانت را ببخشد، سپس این نماز را به وى آموخت.
کیفیت آن بدین صورت ات:
آن چهار رکعت است به دو تشهد و دو سلام. در رکعت اول بعد از سوره حمد سوره اذا زلزلت میخواند و در رکعت دوم سوره و العادیات و در رکعت سوم سوره اذا جاء نصرالله و در رکعت چهارم سوره توحید و در هر رکعت بعد از فراغ از قرائت پانزده مرتبه میگوید «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» و در رکوع همین تسبیحات را ده مرتبه میگوید و چون سر از رکوع بر میدارد ده مرتبه و در سجده اول ده مرتبه و بعد از سر برداشتن ده مرتبه و بعد از سر برداشتن ده مرتبه و در سجده دوم ده مرتبه و بعد از سربرداشتن پیش از آنکه برخیزد ده مرتبه. در هر چهار رکعت چنین میکند که مجموع 300 مرتبه شود و شیخ کلینی از ابو سعید مداینی روایت کرده که حضرت صادق7 به من فرمود آیا تعلیم نکنم تو را چیزی که بگویی آن را در نماز جعفر گفتم بلی تعلیم فرما فرمود چون در سجده آخر چهار رکعت نماز رسیدی و از تسبیحات فارغ شدی بگو:
سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَالْوَقارَ، سُبْحانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَکَرَّمَ بِهِ،
منزه است آن کس که لباس عزت و وقار به بر دارد منزه است آن که مجد و بزرگیش فراگرفته و بدان گرامى باشد
سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ مَنْ اَحْصى کُلَّ شَىْء
منزه است آن که جز براى او تسبیح سزاوار نیست منزه آن که علمش همه چیز را
عِلْمُهُ، سُبْحانَ ذِى الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِى الْقُدْرَةِ وَ الْکَرَمِ، اَللّـهُمَّ اِنّى
احصا کرده منزه است خداى صاحب فضل و نعمت منزه است خداى صاحب کرم و قدرت خدایا
اَسْئَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ، وَ اسْمِکَ
از تو مى خواهم به حق آنچه موجب عزت عرش تو گشته و به حق منتهاى رحمت از کتاب تو و اسم
الاَْعْظَمِ، وَ کَلِماتِکَ التّآمَّةِ الَّتى تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلاً، صَلِّ عَـلى مُحَمَّد
اعظمت و کلمات تامه ات (اسما حسنى یا کتابهاى منزله یا غیر آن) که از نظر راستى و عدالت به حد کمال رسیده درود فرست بر محمّد
وَاَهْلِ بَیْتِهِ، وَ افْعَلْ بى کَـذا وَ کَـذا.(4)
وخاندانش و درباره من چنین و چنان کن.
(به جاى جمله آخر، حاجت خود را به عربى یا فارسى از خدا بخواه، و اگر این دعا را حفظ نمى باشد و کسى نیست براى او بخواند، دعا را نشسته مى خواند در حالى که اشاره به سجده کرده است).
علاّمه مجلسى مى نویسد: مرحوم «شیخ» و «سیّد بن طاووس» از مفضّل بن عمر روایت کرده اند که گفت: روزى امام صادق(علیه السلام)را دیدم نماز جعفر را بجا آوردند و پس از نماز دست ها را بلند کردند و گفتند: یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ (به اندازه یک نفس) سپس گفت: یا رَبّاه یا رَبّاه، یا رَبّاه (به اندازه یک نفس) سپس گفت: رَبِّ رَبِّ رَبِّ (به اندازه یک نفس); یا اللّه یا اللّه یا اللّه (به اندازه یک نفس) یا حَىُّ یا حَىُّ یا حَىُّ(5) (به اندازه یک نفس) یا رَحیمُ یا رَحیمُ یا رَحیمُ (به اندازه یک نفس) پس از آن هفت مرتبه یا رَحْمنُ و هفت مرتبه یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ را گفتند و در پایان خواندند:
اَللّهُمَّ اِنّى اَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِکَ، وَاَنْطِقُ بِالثَّنآءِ عَلَیْکَ، وَ اُمَجِّدُکَ وَ لاغایَةَ
خدایا من گفتارم را به ستایش تو آغاز کنم و به ثناى تو زبان مى گشایم و تو را به بزرگى یاد مى کنم و ستایشت
لِمَدْحِکَ، وَاُثْنى عَلَیْکَ وَ مَنْ یَبْلُغُ غایَةَ ثَنآئِکَ، وَ اَمَدَ مَجْدِکَ، وَ اَنّى
پایان ندارد و تو را ثناگویم ولى آن کس که به منتهاى ثناى تو و انتهاى مجد و عظمتت برسد کیست و کجا
لِخَلیقَتِکَ کُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِکَ، وَ اَىَّ زَمَن لَمْ تَکُنْ مَمْدُوحاً بِفَضْلِکَ،
مخلوق تو مى توانند به کنه معرفت مجد تو برسند و چه وقت بوده که تو به فضل خویش ستوده نبوده اى
مَوْصُوفاً بِمَجْدِکَ، عَوّاداً عَلَى الْمُذْنِبینَ]الْمُؤْمِنینَ [بِحِلْمِکَ، تَخَلَّفَ
و به مجد و عظمت موصوف نگشته اى و با بردبارى خود بر گنهکاران پى درپى بازنگشته اى ساکنان
سُکّانُ اَرْضِکَ عَنْ طاعَتِکَ، فَکُنْتَ عَلَیْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِکَ، جَواداً
زمینت از اطاعت تو سرباز زدند ولى تو بر آنها به بخشش و عطایت مهر ورزى و به فضل خویش
بِفَضْلِکَ، عَوّاداً بِکَرَمِکَ، یا لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ الْمَنّـانُ ذُوالْجَـلالِ وَ الاِْکْرامِ.
بر آنها جود کنى و به کرمت پى در پى بر آنها باز گردى اى که نیست معبودى جز تو نعمت دهنده بسیار و صاحب جلالت و کرامت.
سپس امام(علیه السلام) فرمود: اى مفضّل! هرگاه سختى و حاجتى شدید به تو روى آورد نماز جعفر(رحمه الله) را انجام ده و حاجات خود را از خدا بخواه که برآورده مى شود ان شاءاللّه.(6)
در فضیلت این نماز و آثار و برکات آن هرچه گفته شود کم است و سزاوار است هنگامى که توفیق حاصل گردد از آن غفلت نشود، که در حلّ مشکلات دنیا و آخرت مؤثّر است.
1. این نماز در کافى، جلد 3، صفحه 465، حدیث 1 و بحارالانوار، جلد 88، صفحه 193 به بعد، به نقل از جمال الاسبوع، مصباح المتهجّد، منهاج الصلاح، بلد الامین، ثواب الاعمال و دیگر کتب نقل شده است.
2. عروة الوثقى، فصل صلاة جعفر.
3. جمال الاسبوع، صفحه 282 و بحارالانوار، جلد 88، صفحه 193، حدیث 1.
4. کافى، جلد 3، صفحه 467، حدیث 6.
5. این ذکر در بحار نیامده، ولى در مصباح المتهجّد (صفحه 311) آمده است.
6. بحارالانوار، جلد 88، صفحه 200، حدیث 4. این حدیث و اذکار و دعاى آن در مصباح المتهجّد، صفحه 311 و جمال الاسبوع، صفحه 294 با مقدارى تفاوت نقل شده است
نماز اول هر ماه
نماز اول هر ماه دو رکعت است . در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه (قل هو الله احد) و در رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه (انا انزلنا) خوانده می شود .وبعد از نماز تصدقی داده شود...
نماز لیلة الدّفن
نماز لیلة الدفن (شب بعد از دفن میّت) دو رکعت است که در رکعت اوّل «حمد» و «آیة الکرسى» خوانده مى شود و در رکعت دوم یک مرتبه «حمد» و ده بار سوره «انّا انزلناه»; وقتى که نماز به پایان رسید، مى گویى:
نماز لیلة الدفن (شب بعد از دفن میّت) دو رکعت است که در رکعت اوّل «حمد» و «آیة الکرسى» خوانده مى شود و در رکعت دوم یک مرتبه «حمد» و ده بار سوره «انّا انزلناه»; وقتى که نماز به پایان رسید، مى گویى: ▲
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ ابْعَثْ ثَوابَهُما اِلى قَبْرِ فُلان.
خدایا درود بفرست بر محمّد و آل محمّد و بفرست ثواب آن نماز را به قبر فلان کس.
که به جاى «فلان» نام میّت را ذکر مى کنى.(1)
و این یکى از بهترین هدایاست که انسان مى تواند براى اموات خود در آن شب پرخوف و خطر بفرستد. این نماز را مى توان براى هر مؤمنى خواند و هرچند نفر بخوانند خوب است.
حدیث قدسى :ما تقرب العبد الى بشى ء افضل مما افترضت علیه ، و ان العبد لیتقرب الى بالنوافل حتى احبه بهترین چیزى كه بنده را به من نزدیك نزدیك مى كند، فرایضى است كه بر او واجب گرانیده ام و بنده با به جاى آوردن نافله به قدرى به من نزدیك مى شودكه او را دوست دارم . (اصول كافى ، ج 1، ص 352).
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -: اول ما افترض الله على امتى ، الصلوات الخمس و اول ما یرفع من اعمالهم ، الصلوات الخمس و اول ما یساءلون عنه ، الصلوات الخمس ؛ اولین چیزى كه خداوند بر امت من واجب كرد، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى كه از اعمال ایشان بالا برده مى شود، نمازهاى پنج گانه است و اولین چیزى كه نسبت به آن مورد سؤ ال واقع مى شوند، نمازهاى پنج گانه است . (كنزالعمال ، ج 7، حدیث 1885)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ركعتان مقتصدتان فى تفكر خیر من قیام لیله و القلب لاه ؛ دو ركعت نماز همراه با تفكر و حضور قلب ارزشمندتر از یك شب زنده دارى با دل سرگردان و بدون توجه است . (میزان الحكمه ، ج 5، ص 390.بحارالانوار، ج 74، ص 82. مكارم الاخلاق ، ص 465)
قال على - علیه السلام -:اوصیكم بالصلاه و حفظها، فانها خیرالعمل و هى عمود دینكم ؛ شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى كنم ، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است (میزان الحكمه ، ج 5، ص 468، بحارالانوار، ج 82، ص 209)
قال على - علیه السلام -:اذا قام الرجل الى الصلاه اقبل الیه ابلیس ینظر الیه حسدا لما یرى من رحمه الله التى تغشاه ؛ هنگامى كه كسى به نماز بر مى خیزد، شیطان مى آید و به نظر حسادت به او نگاه مى كند، زیرا مى بیند كه رحمت خدا او را فرا گرفته است . (بحارالانوار، ج 82، ص 207)
قالت فاطمه الزهراء - علیها السلام -جعل الله الصلاه تنزیها لكم عن الكبر خداوند نماز را مایه دورى شما از كبر و خودپسندى قرار داد. (اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316).
كان الحسن بن على - علیه السلام - اذا قام الى الصلوه لبس اجود ثیابه ، فقیل له یابن رسول الله تلبس اجود ثیابك ، فقال : ان الله جمیل یحب الجمال فاتحل لربى و هو یقول : ((خذوا زینتكم عند كل مسجد)) ؛ حضرت مجتبى (ع ) بهترین جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت سبب این كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جمیل است و جمال و زیبایى را دوست دارد، به این جهت خود را در پیشگاه الهى زینت مى كنم ، خداوند امر فرموده كه : ((با زینتهاى خود در مساجد حاضر شوید)). (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 331)
قال الحسین - علیه السلام -:من قرا ایه من كتاب الله - عز و جل - فى صلاته قائما یكتب له بكل حرف مائه حسنه ؛ كسى كه آیه اى از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفى صد حسنه براى او نوشته مى شود. قال زین العابدین - علیه السلام -:ان العبد لایقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منها بقلبه ؛ همانا نماز بنده پذیرفته نمى شود، مگر آن چه را كه باقلبش به نماز توجه كرد. (وسائل الشیعه ، ج 4، ص 688.المواعظ العددیه ، ص 270)
قال الباقر - علیه السلام -:ثلاث كفارات فاسباغ الوضوء فى السبرات و بالمشى باللیل و النهار الى الجماعات و المحافظه على الصلوات ؛ سه چیز است كه جبران كننده و محو كننده گناه است : 1 - كامل گرفتن وضو در هواى بسیار سرد. 2 - راه رفتن در شب و روز به سوى نمازهای جماعت. 3 - مراقبت بر انجام صحیح نمازها. (معانى الاخبار، ص 314)
قال الصادق - علیه السلام -:من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته من الفحشاء و المنكر فبقدر ما منعته قبلت منه ؛ هركس دوست دارد بداند نمازش قبول شد یا نه ، ببیند كه آیا نمازش او را از گناه و زشتى باز داشته یا نه ؟پس به هر قدر كه نمازش او را از گناه بازداشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است . (بحارالانوار، ج 82، ص 198)
عن الصادق - علیه السلام - قال :ما یمنع احدكم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضاء ثم یدخل المسجد فیركع ركعتین ، یدعواالله فیهما اما سمعت الله یقول : و استعینوا بالصبر و الصلاه وقتى در اثر فشار زندگى و حوادث روزگار مشكلاتى براى كسى پیش آمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو ركعت نماز به جاى آورد، و خدا را بخواند. آیا شنیده اى كه خداوند مى فرماید: از شكیبایى و نماز یارى جویید. (وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263).
قال الكاظم - علیه السلام -:افضل ما یتقرب به العبد الى الله بعد المعرفه به ، الصلوه ؛ بهترین چیزى كه بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهى تقرب پیدا مى كند، نماز است . (تحف العقول ، ص 455)
قال الرضا - علیه السلام -:اعلم ان افضل الفرائض بعد معرفه الله - جل و عز - الصلوه الخمس ؛ بدان كه افضل واجبات بعد از معرفت خداى عز و جل نماز پنجگانه است . (مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 175)
عن الحسن العسكرى - علیه السلام -:كلم الله - عز و جل - موسى بن عمران - علیه السلام - قال : الهى ما جزاء من صلى الصلوات لوقتها؟قال : اعطیته سوله و ابیحه جنتى ؛ موسى به عمران با خداوند سخن گفت و از پروردگار خویش پرسید: خدایا! پاداش كسى كه نمازش را اول وقت مى خواند چیست ؟ خداوند تبارك و تعالى فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده مى كنم و بهشت را بر او مباح مى گردانم . (بحارالانوار، ج 82، ص 204) |
هر امر را آدابی است که بدون آن آداب امر به تمام انجام نگیرد و ناقص باشد و چه امری بالاتر از اینکه باید در محضر رب العالمین زانوی ادب زد آن هم به آدابی کامل و شایسته!
قال الباقر - علیه السلام – شیعیان و پیروان خط على زیاد نماز مى گزارند، و زیاد تلاوت قرآن مى كنند. (صفات الشیعه ، ص 436). مراقبت حدود و آداب نماز قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:علم الاسلام الصلاه فمن فرع لها قلبه و حافظ علیها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من ؛ نماز، پرچم اسلام است ، مؤمن واقعى كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد. (كنزالعمال ، ج 7، حدیث 1887) تربت امام حسین 7 قال الصادق - علیه السلام -:السجود على تربه الحسین - علیه السلام - یخرق الحجب السبع ؛ سجده بر تربت امام حسین (ع ) حجابهای هفتگانه را مىشكافد. (بحارالانوار، ج 101، ص 135)
مسواك قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوه ؛ اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآینه به آن ها دستور مى دادم كه با هر نماز مسواك بزنند. (میزان الحكمه ، ج 4، ص 597)
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ركعتین بسواك ، احب الى الله - عز و جل - من سبعین ركعه بغیر سواك ؛ دو ركعت نماز با دندانهاى مسواك زده ، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است . (سفینه البحار، ج 1، ص 675) لباس نمازگزار كان الحسن بن على - علیه السلام - اذا قام الى الصلوه لبس اجود ثیابه ، فقیل له یابن رسول الله تلبس اجود ثیابك ، فقال : ان الله جمیل یحب الجمال فاتحل لربى و هو یقول : ((خذوا زینتكم عند كل مسجد)) ؛ حضرت مجتبى (ع ) بهترین جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت سبب این كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جمیل است و جمال و زیبایى را دوست دارد، به این جهت خود را در پیشگاه الهى زینت مى كنم ، خداوند امر فرموده كه : ((با زینتهاى خود در مساجد حاضر شوید)). (وسائل الشیعه ، ج 3، ص 331) عطر قال الصادق - علیه السلام -:ركعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین ركعه یصلیها غیر متعطر ؛ دو ركعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه عطر نزده است . (مكارم الاخلاق ، ص 42) اذان و اقامه قال على - علیه السلام -:من صلى باذان و اقامه صلى خلفه صف من الملئكه ، لایرى طرفاه و من صلى باقامه صلى خلفه ملك ؛ هركس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستند كه دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر كس كه نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یك فرشته پشت سر او نماز مى گزارد. قبله قال الصادق - علیه السلام -:اذا استقبلت القبله فانس من الدنیا و ما فیها و الخلق و ما هم فیه و استفرغ قلبك عن ك ل شاغل یشغلك عن الله ؛ هنگامى كه براى نماز به جانب قبله ایستادى ، دنیا و آن چه در آن است را فراموش كن و قلب خود را از هر گونه سرگرم كننده اى كه تو را از خدا بازدارد، فارغ ساز. (میزان الحكمه ، ج 5، ص 396) وضو قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:امتى الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامه ؛ امت مرا روی سفیدانی باشد روز قیامت، از آثار وضوء كه در دنیا گرفته باشد. (شهاب الاخبار، ص 122) قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من جدد وضوءه من غیر حدث جدد الله توبته من غیر استغفار ؛ هركس وضویش را بدون اینكه باطل شود تجدید كند، خداوند توبه اش را بدون استغفار تجدید مى كند. (محجه البیضاء، ج 1، ص 302) قال الصادق - علیه السلام -:من توضا و تمندل كتبت له حسنه ، و من توضا و لم یتمندل حتى یجف وضوئه كتبت له ثلاثون حسنه ؛ كسى كه وضو بگیرد و خود را با حوله خشك نماید، یك حسنه براى او نوشته مى شود، و هر كه وضو بگیرد و خشك نكند، بلكه صبر نماید تا اعضاء وضو به خودى خود خشك شود، سى حسنه براى او نوشته مى شود. (بحارالانوار، ج 80، ص 330) نیت قال الصادق - علیه السلام -:ان الله یحشر الناس على نیاتهم یوم القیامه ؛ خداوند در روز قیامت ، مردم را بر نیتهایشان محشور مى كند. (بحارالانوار، ج 70، ص 209) تکبیره الاحرام قال الصادق - علیه السلام -:فاذا كبرت فاستصغر ما بین السموات العلى و الثرى دون كبریائه ؛ هرگاه تكبیره الاحرام گفتى ، همه چیز را از آن چه در آسمان و زمین است درمقابل خداى كبیر و متعال ، كوچك و ناچیز بشمار، مگر كبریایى و بزرگى خداوند متعال را. (مصباح الشریعه ، ص 91) قرائت قال الحسین - علیه السلام -:من قرا ایه من كتاب الله - عز و جل - فى صلاته قائما یكتب له بكل حرف مائه حسنه ؛ كسى كه آیه اى از قرآن را ایستاده در نماز خود بخواند، به هر حرفى صد حسنه براى او نوشته مى شود. (الكافى ، ج 2، ص 447)
قلت لابى عبدالله - علیه السلام - الرجل یدخل فى الصلوه فیجود صلاته و یحسنها رجاء ان یستجر بعض من یراه الى هواه ؟قال : لیس هو من الریاء ؛ از امام صادق (ع ) پرسیدم اگر كسى نمازش را با قرائت زیبا و نیكو به جا آورد، به امید آن كه حاضران كه او را مى بینند مجذوب شده و راه او را در پیش گیرند (آیا به نمازش اشكال وارد مى شود؟) فرمود: این از مصادیق ریا نیست. (وسائل الشیعه ، ج 1، ص 56) ركوع قال الباقر - علیه السلام -:من اتم ركوعه لم یدخله وحشه القبر ؛ هر كه ركوعش تمام و كامل باشد دچار وحشت قبر نمى شود. (مواعظ العددیه ، ص 243) قال الصادق - علیه السلام -:لایركع عبدلله ركوعا على الحقیقه ، الا زینه الله تعالى بنور بهائه و اظله فى ضلال كبریائه و كساه كسوه اصفیائه ؛ هیچ بنده اى براى خدا به حقیقت ركوع نكند، مگر آن كه خداوند تعالى او را به نور جمال خود بیاراید و در سایه كبریایى اش جاى دهد و جامه برگزیدگانش بپوشاند. (مصباح الشریعه ، ص 14) قال الصادق - علیه السلام -:و علیكم بطول الركوع و السجود فان احدكم اذا طال الركوع و السجود یهتف ابلیس من خلفه ، فقال یا ویلتاه !اطاعوا و عصیت و سجدوا و ابیت ؛ بر شما باد به طول ركوع و سجده ، كه هرگاه یكى از شما ركوع و سجده اش طول بكشد شیطان به دنبال او فریاد مى زند: واى بر من ! او اطاعت كرد و من معصیت كردم او سجده كرد و من سر باز زدم . (بحارالانوار، ج 78، ص 199، مواعظ العددیه ، ص 242)
سجده قال على - علیه السلام -:لویعلم المصلى ما یغشاه من جلال الله ما سره ان یرفع راسه من السجود ؛ اگر نمازگزار بداند چه اندازه مشمول جلال الهى است ، هرگز راضى نمى شود كه سر از سجده بردارد. (بحارالانوار، ج 82، ص 207.میزان الحكمه ، ج 5، ص 379)
قال الصادق - علیه السلام -:ما خسر و الله من اتى بحقیقه السجود و لو كان فى العمر مره واحده ؛ به خدا قسم كسى كه حق سجود را به جاى آورد و سجده حقیقى كند به هیج عنوانى زیان متوجه او نشود، گرچه در تمام مدت عمر چنین سجودى را یك بار به جاى آورد. (بحارالانوار، ج 85، ص 136)
قال الصادق - علیه السلام -:لاتنظروا الى طول ركوع الرجل و سجوده ، فان ذلك شى ء اعتاده فلو تركه استوحش لذلك و لكن انظروا الى صدق حدیثه و اداء امانته ؛ به ركوع و سجده هاى طولانى افراد نگاه نكنید، زیرا ممكن است به آن عادت كرده باشند و براى او یك امر عادى شده باشد ؛ و اگر آن را ترك كنند وحشت كنند، بلكه راستگویى و امانتدارى او رابنگر. (تفسیر نورالثقلین ، ج 1، ص 496، اصول كافى ج 2، ص 105) صلوات قال الباقر - علیه السلام -:من قال فى ركوعه و سجوده و قیامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) كتب الله له ذلك بمثل الركوع و السجود و القیام ؛ هركسى در ركوع و سجود و قیام خود بگوید: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قیام براى او مى نویسد. (ثواب الاعمال ، ص 61)
قنوت قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:اطولكم قنوتا فى دار الدنیا اطولكم راحه یوم القیامه فى الموقف ؛ هر كسى از شما قنوتش در این دنیا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بیشتر خواهد بود. (ثواب الاعمال ، ص 59) تشهد قال الصادق - علیه السلام -:التشهد، ثناء على الله تعالى ؛ تشهد، ستایش خداوند بلند مرتبه است . (مصباح الشریعه ، باب هفتم )
تسبیحات اربعه قال على - علیه السلام -:ان الانسان كان فى الصلوه فان جسده و ثیابه و كل شى ء حوله یسبح ؛ هنگامى كه انسان مشغول نماز است ، و بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح مى گویند. (بحارالانوار، ج 82، ص 213)
سلام قال الصادق - علیه السلام -:معنى السلام فى كل صلوه ، الامان ، اى من ادى امر الله و سنه نبیه - صلى الله علیه و آله - خاشعا منه قلبه فله الامان من بلاء الدنیا و برائه من عذاب الاخره ؛ معنى «سلام» در پایان نماز، امان است ، یعنى هر كس كه امر خدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلب به جاى آورد، از بلاى دنیا در امان ، و از عذاب آخرت بر كنار است . (مصباح الشریعه ، باب سلام)
تعقیبات نماز
دعا قال رسول الله - صلى الله علیه و آله -:التعقیب بعد صلوه الفجر ابلغ فى طلب الرزق دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرك الوسایل ، ج 1، ص 336)
قال على - علیه السلام -من جلس فى مصلاه ثانیا رجلیه یذكر الله - تبارك الله و تعالى - وكل الله - عزوجل - به ملكا یقول : ازدد شرفا تكتب لك الحسنات و تمحى عنك السیئات و تبنى لك الدرجات حتى ینصرف كسى كه درجایگاه نمازش بنشیند، و به ذكر خداى تعالى و به تعقیبات بپردازد خداوند فرشته اى را بر او ماءمور و موكل مى گرداند كه به وى مى گوید: اى نمازگزارى كه مشغول به دعا هستى ، به شرف و كرامت و فضیلت خود بیفزا (یعنى بیشتر و زیادتر دعا كن ) كه از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سیئات و بدیهایت محو و نابود مى شود و درجات براى تو افزون مى گردد و این گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا و تعقیباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165).
قال الصادق - علیه السلام -:ان الله - عزوجل - فرض علیكم الصلوات الخمس فى افضل الساعات فعلیكم بالدعاء فى ادبار الصلوات همانا خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترین ساعتها بر شما واجب كرد، بنابراین بعد از نمازها دعا كنید(بحارالانوار، ج 85، ص 320)
قال الصادق - علیه السلام -من صلى صلوه و عقب الى اخرى فهو ضیف الله و حق على الله ان یكرم ضیفه هر كه نماز فریضه كند و بعد از آن تعقیب بخواند تا نماز دیگر (یعنى به خواندن دعاهایى كه بعد از نماز باید خواند و قرائت قرآن و غیره مشغول گردد تا وقت نماز دیگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى - عزوجل - اینكه اكرام كند مهمان خود را. (بحارالانوار، ج 85 ص 322).
قال الصادق - علیه السلام -الجلوس بعد صلاه الغداه فى التعقیب و الدعاء حتى تطلع الشمس ابلغ فى طلب الرزق من الضرب فى الارض هركس بعد از نماز صبح براى تعقیب و دعا تا طلوع خورشید بنشیند، بهتر از در نوردیدن زمین ، روزى راجلب مى كند. (وسائل الشیعه ، ج 4، ص 10 35).
قال الصادق - علیه السلام -یستجاب الدعاء فى اربعه مواطن : فى الوتر و بعد الفجر و بعد الظهر و بعدالمغرب دعا در چهار وقت به اجابت مى رسد: 1 - در نماز وتر 2 - پس از نماز صبح 3 - بعد از نماز ظهر 4 - پس از مغرب (بحارالانوار، 85، ص 324 روضه المتقین ، ج 12 ص 38).
قال الصادق - علیه السلام -ان الله - عزوجل - فرض علیكم الصلوات فى احب الاوقات الیه فاسئلوا الله حوائجكم عقیب فرائضكم به درستى كه خداوند نمازهاى واجب را در محبوبترین اوقات واجب كرد، پس حاجات خود را بعد از نمازهایتان بخواهید.(بحارالانوار، ج 85 ص 324)
قال الصادق - علیه السلام -الدعاء بعد الفریضه افضل من الصلوه تنفلا دعاى بعد از نماز واجب ، از به جا آوردن نماز نافله برتر است .(من لایحضره الفقیه ، ج 1 ص 962) دعا در حال دل شكستن قال الصادق - علیه السلام -اذ رق احدكم فلیدع فان القلب لایرق حتى یخلص وقتى دل شما شكست دعا كنید، زیرا دل تا خالص نگردد نمى شكند. (بحارالانوار، ج 93، ص 345) صلوات قال الصادق - علیه السلام -كل دعاء یدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى یصلى على محمد و آل محمد هر دعایى كه خدا با آن خوانده شود، پوشیده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر این كه صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول كافى ، - ج 2، ص 493) تسبیح حضرت صدیقه3 قال الصادق - علیه السلام -تسبیح فاطمه الزهراء - علیهاالسلام - فى كل یوم فى دبر كل صلاه احب الى من صلاه الف ركعه فى كل یوم : تسبیح حضرت زهرا3 در هر روز در تعقیب هر فریضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار ركعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)
قال الصادق - علیه السلام -فى تسبیح فاطمه - علیها السلام - تبداء بالتكبیر اربعا و ثلاثین ، ثم التحمید ثلاثا و ثلاثین ثم التسبیح ثلاثا و ثلاثین در تسبیح فاطمه3 باتكبیر (الله اكبر) شروع كرده و سى و چهار مرتبه بگوى ، پس از آن سى و سه بار تحمید (الحمدلله) و سپس سى و سه مرتبه تسبیح (سبحان الله). (وسائل الشیعه ، ج 4 ص 1025 ج 2، فروع كافى ، كتاب الصلاه ، ص 342). انتظار بعد نماز قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:انتظار الصلوه بعد الصلوه كنز من كنوز الجنه ؛ انتظار كشیدن از نماز تا نماز دیگر، گنجى است از گنجهاى بهشت. (جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 78) نمازهای مستحب: حدیث قدسى :ما تقرب العبد الى بشى ء افضل مما افترضت علیه ، و ان العبد لیتقرب الى بالنوافل حتى احبه بهترین چیزى كه بنده را به من نزدیك نزدیك مى كند، فرایضى است كه بر او واجب گرانیده ام و بنده با به جاى آوردن نافله به قدرى به من نزدیك مى شودكه او را دوست دارم . (اصول كافى ، ج 1، ص 352). قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -یا اباذر! ایما رجل تطوع فى كل یوم و لیله اثنتى عشره ركعه سوى المكتوبه كان له حقا واجبا بیت فى الجنه اى ابوذر! هر مردى كه در شبانه روز - غیر از نمازهاى واجب - دوازده ركعت نماز بگزارد خداوند خانه اى در بهشت به او خواهد داد.(مكارم الاخلاق ، ص 461). قال الحسن بن على - علیه السلام -اذا اضرت النوافل بالفریضه فارفضوها هرگاه نمازهاى مستحبى به نمازهاى واجب ضرر رسانید، آنها را ترك كنید. (تحف العقول ، ص 267). قال موسى بن جعفر - علیه السلام - نمازهاى مستحبى هر مؤ منى را به خداوند متعال نزدیك مى نماید. (تحف العقول ، ص 297). قال الباقر - علیه السلام -ان العبد لیرفع له من صلاته نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها فما یرفع له الا ما قبل علیها بقلبه و انما امروا بالنوافل لیتم لهم مانقصوا من الفریضه نمازى كه بنده به جا مى آورد، گاهى نصف و گاهى یك سوم و گاهى چهارم و گاهى یك پنجم آن بالا برده مى شود، زیرا بالا برده نمى شود مگر آن نمازى كه با توجه و حضور قلب باشد، مردم مأمور به انجام نمازهاى مستحب شده اند تا نقص نمازهاى واجب آنان توسط مستحباب جبران شود. (بحارالانوار، ج 87، ص 28). قال الصادق - علیه السلام - ان القلب یحیى و یموت فاذا حى فادبه بالتطوع ، و اذا مات فاقصره على الفرائض همانا، قلب انسان مى میرد و زنده مى شود، پس وقتى كه قلب زنده (و با نشاط) است او را به اعمال (نماز) مستحبى وادار كن و زمانیكه قلب مرده است ، به واجبات اكتفا كن . (مستدرك الوسائل ، ج 1 ص 177).
|
شعر : |
اشعار نماز در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد حالتی رفت كه محراب به فریاد آمد حافظ =================== ناله مرغ دوش مرغی به صبح مینالید سعدي شيرازي ====================== ستایش صبحگاه نكو ملكی است ملك صبحگاهی نظامي ====================== مناجات سحر صلا زدند كه برگ صبوح ساز كنید سيد محمد حسين شهريار ======================= نماز
پیش از طلوع خورشید بابك نيك طلب ==================== نماز ظهر عاشورا آفتاب گرم بر پهنای دشت در دل عرش خدا پیچیده بود سيد احمد زرهاني ============== برخیز برخیز كه روز نو رسیده احد ده بزرگي
============== احساسات باران باید ای دل اندكی بهتر شویم ثابت محمودي (سهيل) ================ بندگی دلت را با خداوند آشنا كن جواد محدثي ============== لحظه سبز دعا چشمهها در زمزمه، رودها در شست و شو قيصر امين پور ================ مادر بزرگ... موقع نماز مادربزرگم صفورا نيّري (شيرازي) =================== سلام من سلام من بيوك ملكي =================== پنجرهای به بهار ای دل انگیزتر از لذّت پرواز، نماز رضا خيّري «شكيب ============ نیایش سرخ من كویریتر از آنم كه به خود سبز شوم ================= باب وصل عارفان ای نماز ای قُرَه العین رسول حجت الاسلام حاج شيخ حسينعلي ملك نسب اردكاني ========================== آواز خدا باز متن شعرم آواز خداست علي شاهرخ فلسفي |